לעיתים שיר, בצורתו המקורית, אינו כתוב באופן שראוי או תואם להלחנה וחשוב להבין זאת, יחד עם זאת חשוב לשמור על ההוויה המקורית של כותב השיר, להבין את כוונתו המקורית בהפקת השיר ולשמור על כל הרעיונות והתחושות שליוצר וכותב השיר יש עניין להעביר בשיר
על כן, באולפני שיר קיימת מחלקת תמלול מתקדמת המותאמת לעריכה ו תמלול השירים בהתאם לכוונת כותב השירים, באופן מקצועי ובהתאם ללחן שהוצע עבור השיר.
התמלול מתבצע על ידי איש מקצוע אשר מקבל את השיר בצורתו המקורית ודואג לחיתוכים ולשינויים הראויים בלא שנפגמת כוונת הכותב, בצורה שתתאים לבתים של שיר לפזמון ולחלקי ביניים נוספים.
התמלילן או המנהל המוזיקלי יחד עם כותב השירים, מפיקים הקלטה מנחה שלפיה נקבע הקצב של השיר, חלוקתו ונבדקת התאימות בין הבית של השיר לפזמון. הקלטה מנחה זו נקראת בשפה המקצועית "גייד".
בסוף הגייד ניתנות הוראות ל מעבד מוזיקלי כיצד להכין את העיבוד לשיר, באילו כלי נגינה להשתמש, ולעיתים אף ניתנות הוראות לכותב השירים, לכתוב עוד בית, לשנות דבר כזה או אחר בפזמון.
לעיתים, בשלב זה של הפקת השיר, בוחר כותב השירים לשיר בעצמו את השיר שיופק, מקבל את הגייד של השיר אליו הביתה, מתאמן בהתאם להוראות המדויקות שהוא מקבל מהמנהל המוזיקלי, ומגיע בנפרד למועד שנקבע להקלטת שירה על העיבוד החדש והמופק בהתאם לגייד כפי שפורט למעלה.
לעיתים, כותב השירים עוד בשלב הגייד אומר - השיר הזה הוא לזמרת אישה או לזמר גבר ועל כן ניתן לצוות הזמרים של האולפן לצורך לימוד לפני ההקלטה. במקרה זה מגיע הזמר או הזמרת מגיעים ליום ההקלטות כשהוא או היא מוכנים להקלטה, ומתבצעת הקלטת שירה כולל קולות רקע, על פי צורך.
לאחר הקלטת השירה, המנהל המוזיקלי לוקח את קובץ השירה יחד עם העיבוד שייצר - שמהווים יחד את "הפרוייקט" בכללותו, ומבצע עריכה מתקדמת שבה מתאימים את השירה ועוצמת השירה לעיבוד המוסיקלי שהוכן. מדובר בהתאמות מוסיקליות מדוקדקות שמטרתן ליצור מוצר מוגמר מיוחד ומצמרר.
לאחר שהמנהל המוזיקלי מסיים את מלאכת עריכה ועיבוד הפרוייקט, הוא מעביר את הפרויקט לאישור המפיק המוזיקלי ומתאם פגישת השמעת בכורה לכותב השירים. בפגישה זו מקבל כותב השירים העתק מהדיסק המוגמר שלו, כשמדובר בדיסק משולב ועוד.
כאן המקום להוסיף ולשתף כי אולפני שיר בניהולו והפקתו של רובי ראובני מקושרים למשרדים של אמנים מפורסמים ומחזיקים באופן בלבדי במאגר סקיצות שנשלח מעת לעת לאמנים העונה לשם "סקיצנט". ישנם לחנים הזוכים להיכלל במאגר ונשלחים לאמנים בהתאם לסוג העיבוד והמילים.
אולפני שיר מקדמים כותבי שירים ומאפשרים להם הפצה של השירים שיוצרים במספר רב של ערוצים ואף פועלים על מנת להכניס את כותבי השירים אל המדיה, בעיתונים וגם לרדיו, על מנת שיוכלו לכתוב ולהתפאר ביצירותיהם המופלאות.
חוויות לאחר הפקת לחן לשיר מקורי
חוויית הפקת לחן לשיר מקורי היא מרגשת עד כדי צמרמורת. כותב השירים, כשכותב את השיר, לא משער מה הפוטנציאל הגלום בשירו עד שלא מקבל אותו על דיסק כמוצר מוגמר ומקצועי. רבים מהיוצרים המגיעים אל האולפנים, אשר הפיקו ספרים ונכחו בערבי שירה מודים ומתוודים שאין מרגש כמו לחוש את השיר שלך קורם עור וגידים.
יש המון יוצרים כותבי שירים המכנים את התהליך הזה כלידה של ילד, ואף נשים יוצרות כותבות שירים מודות ומתוודות כי התחושה אכן כך וזהה לחלוטין בגוף ובנפש. לרוב היוצר יודע בדיוק מה הציפיות שלו מהשיר שכתב ולעיתים אף למרות זאת, הוא מתקשה לתאר ולחוות את התחושה שלאחר הפקת הלחן לשיר - עד שקורה הדבר.
רבים מכותבי השירים הנם מוכשרים מאוד, אך חסרים להם כלים אמיתיים כדי לדעת איך להפיק שיר שיהפוך ללהיט ושאמנים מוכשרים ומוכרים יצרכו אותו. מדובר במלאכת מחשבת ובעבודת אומנות שנדרשים כלים ממשיים כדי להשיגה. על כן, אם הנך כותבת או כותב רציניים ואתם מעוניינים בכלים אמיתיים שיסייעו לכם להפיץ את שיריכם ולזכות אותם בהפצה ויחסי ציבור, השאירו פרטים בקישור המצורף וצוות האולפנים ישמח לעזור.